گفتگو با استاد فردین صادق ایوبی نقاش و هنرمند کردستانی

فردین صادق ایوبی معتقد است: اثر هنری حاصل دل آگاهی است نه امر از پیش تعیین شده و وظیفه هنرمند این نیست که از دل آگاهی خویش پرسشی داشته باشد.

استاد فردین صادق ایوبی متولد 1341 سنندج، سرزمین آموزه های عشق و محبت، فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و از هنرمندان برگزیده کشور در حوزه نقاشی و هنرهای تجسمی به شمار می‌آید.
نقاش برگزیده سومین نمایشگاه دو سالانه نقاشان ایران
نقاش برگزیده جشنواره ایران ۱۴۰۴
نقاش برگزیده دومین جشنواره تولیدات حوزه هنری سراسر کشور
حضور در فستیوال جهانی نقاشان دنیا ۱۹۹۷ دهلی نو، هندوستان
برپایی بیش از ۴۰ نمایشگاه داخلي وخارجي از افتخارات این نقاش ارزنده کشور است.
ایشان ضمن تالیف بیش از ده ها مقاله و نقد و بررسی‌های هنری و فرهنگی در نشریات کشور، از اساتید دانشگاهی در حوزه هنر نقاشی و طراحی می باشد.
 از ایشان ۵ اثر در موزه هنرهای معاصر تهران، ۲ اثر در موزه امام علی تهران،۱۴ اثر در موزه جنگ با موضوع انفال، ژینوساید و بمباران شیمیایی حلبچه، ۱۲ اثر در اربیل کردستان عراق و ۸ اثر در سلیمانیه کردستان عراق موجود است.

با استاد صادق ایوبی هنرمند عزیز کشورمان که یکی از اعضای صندوق هنر هستند به گفتگو نشستیم.


تعریف شما از هنر و هنرمند چیست؟ 
با عرض سلام و ادب طاهر و باطن خدمت شما و خوانندگان این مطالب
 از منظر تبارشناسی اتیمولوژیک لفظ هنر یا هونره همریشه است که در زبان سانسکریت هندی باستان سونره بوده است هو بمعنای فضیلت و نره انسان به معنای عام لفظ است و هنرمند یعنی انسان با فضیلت کسی که کمالی از کمالات روحانی و رحمانی را در وجود خود دارد و با آرتیست امروزه متفاوت است.
کلمه Art نیز با ارتنگ و ارژنگ فارسی همریشه است.  Ars در زبان لاتین به معنای ساختن است هنر پدیده ای تاریخی است و در نسبت به اینکه چه اسمی در این دوره یا آن دوره تاریخی حاکم بوده است جلوه متفاوتی دارد هنرمند کسی است که در جستجوی حقیقت است نه چون فلاسفه با نسبت حصولی بلکه با حضور بلا واسطه قلبی و هنر حاصل نسبت بی واسطه ای با عالم وآدم و مبدا عالم و آدم است و هنر در ساحت جان در برهوت متافیزیک جدید چراغ کوره راه هایی تاریکی است. هنر روشنگاهی است برای تجلی مطلوب مطلق.
آثار شما در چه نمایشگاه هایی در معرض دید عموم قرار گرفته است؟
حدود 45 نمایشگاه فردی  و جمعی داخل و خارج  از کشور داشته ام و آثارم در فستیوال جهانی نقاشان دنیا 1997 در دهلی نو هندوستان به نمایش درآمده است. همچنین در نمایشگاهی در سوئد، سوریه و کردستان عراق و نمایشگاه هایی در داخل کشور حضور داشته ام.
تاکنون چه جوایزی در سطح ملی دریافت نموده اید و در خصوص سبک نقاشی خود توضیحی بفرمائید؟
بنده نقاش برگزیده سومین نمایشگاه دوسالانه نقاشان ایران، نقاش برگزیده دومین تولیدات حوزه هنری سراسر کشور و نقاش برگزیده فستیوال ایران  1404 بوده ام و در فستیوال جهانی نقاشان دنیا 1997  در هندوستان نیز حضور داشته ام.
در مورد سبک نقاشی ام، باید گفت آنچه در زبان انگلیسی painting نام گرفته و معادل فارسی آن نقاشی شده است در ذات و ماهیت از هم بسیار دورند. در Painting اصالت به عالم محسوس داده می شود در حالی که در نقاشی اصالت عالم مثال است کلمه معادل نقاشی در زبان کردی وینه گری است که مبانی نظر و عملی آن با نقاشی ایرانی یکی است و هر دو به متافیزیک عام قرون وسطی رجوع می کند.
آنچه برای بنده اهمیت دارد جستجوی عمیق در مبانی نظری و علمی نقاشی در جهان از ادوار گذشته تاکنون و رسیدن به خودآگاهی تاریخی و غرب شناسی است چرا که دوران معاصر دوران اعتلای غرب و اختفای شرق است.  شرق و غرب به معنای جغرافیایی لفظ نیست بلکه دو ساحت وجود آدمی است آنجا که انسان متمایل به قلب خویش است شرق و آنجا که متمایل به نفس خویش است غرب و غروب حق و حقیقت.
چرا که ملاک تحقق نفس الامر و مناط و منشائیت اثر هنری در دوران معاصر که حاصل سیطره متافیزیک جدید غرب است چیزی جز موضوعیت نفسانی نیست بدین قرار مرد شوریده¬سر نیچه حق داشت که بگوید: هر حقیقتی تابع یک چشم انداز سوبژکتیو است و مارکس نیز بدرستی اشاره کرد که با ظهور فرهنگ سرمایه سالاری جایی برای امر قدسی باقی نمی ماند. هنر امروز حاصل خود بنیادی در ساحت نفس اماره فردی و جمعی است و بی حقیقتی حقیقت هنر امروز است و هنر نه فضیلت بلکه کالایی قابل خرید و فروش است، از آن بابت است که می گویند اثر هنر ارزش دارد در حالی که اثر هنر ارج دارد چرا که انسان ارج دارد.
برای خلق آثار به علاقه خودتان توجه دارید یا اقتضای علاقمندان؟
خلق اثر هنری حاصل دل آگاهی است نه امر از پیش تعیین شده و وظیفه هنرمند این نیست که از دل آگاهی خویش پرسشی داشته باشد این وظیفه فیلسوف است بعنوان مثال مجموع سخنانی را که پیکاسو در مورد نقاشی گفته است به لعنت ابلیس هم نمی ارزد. آنچه اهمیت دارد درک روح زمانه و حوالت تاریخی است تلاش برای  گذار از این دوران رنج گذشت از متافیزیک.
موقعیت این هنر را در استان کردستان چگونه ارزیابی می کنید؟
نقاشی در کردستان دارای طیف ها فکری گوناگونی است. از نقاشان مکتب ندیده تا  تحصیل کرده از رئالیسم انتقادی تا نئورمانتیک از آبستره تا هنر مفهومی،  پاساژ بزرگی است که در آن هرگونه متاعی دیده می شود اما از ویژگی های مثبت این گرایش در نقاشی ایران حضور جدی نقاشان کرد در نقاشی ایران معاصر و فستیوال های معتبر کشوری است. نقاشانی که اکثراً از توان آکادمیک خوبی برخوردارند و نقاشان کرد در فستیوال های  کشوری اکثراً از برگزیدگان بوده اند.
آموزش صحیح که حاصل دلسوزی پیشکسوتان بوده چندین نسل از نقاشان خوب را در کردستان پرورش داده است که باید به آینده آنان و نقاشی در کردستان امیدوار بود.
برای حفظ اصالت هنر منطقه ای چه پیشنهادی دارید؟
در مواجهه با جهان امروز که بسیاری از فرهنگ ها را منحل کرده و از میدان بدر نموده نمی توان بدون اتکا به قرارگاه های ذهن خویش زندگی کرد هنر ما در گذشته به برکت حضور انس و اشراق و تفکر پهلوانی های  بسیاری از خود نشان داده است. عصر بی هنری ما زمانی شروع شد که بر ضد خود شوریدیم دیگر کسی را نمی توان یافت که از طوفان تمدن نااهلان معاصر آسیب ندیده باشد در عرصه داد و ستد فرهنگی نصیب و آسیب در کنار هم آمده است انسان غربی انسانی که در ساحت غربی وجود خود زندگی می کند با طرح پرسش های بی وقفه به حصولی دست یافته است که تصویر واضحی از خود را به جهان ارائه نموده است. او توانسته است بین عمل و نظر خویش به خودآگاهی نفسانی دسترسی پیدا کند. اندوه بار وضع جوامعی است که نه به تذکر تاریخی خویش آگاهند نه به آنچه دیگری پس از سده ها پرسش جمع آوری نموده است. آنچه بدان نیاز داریم خودآگاهی تاریخی بمعنای  پرسش از ذات و ماهیت تفکر در نسبت با علم الاسماء تاریخی و جلوه های آن در هر دوره و نسبت آن با هنر است. در حال حاضر آنچه اهمیت دارد حفظ و اعتلای فرهنگ ملی است چرا که ورود به عرصه های جهانی فرهنگ از این طریق میسر است و گفتگو با فرهنگ جهان معاصر نه به معنای روی نهادن کورکورانه به فرهنگ دیگری وصورت ها و سیرت های آنان، تا زمانی که فضا و نمای فرهنگ خویش را با فضا و نمای فرهنگ بیگانه آرایش می دهیم صحبت از فرهنگ و هنر ملی ایرانی و اسلامی فریبی بیش نیست.
زیبایی فرهنگ جهانی در تنوع آن و نسبت های متفاوت با وجود است قرار نیست که همه فرهنگ های جهان امروز فتوکپی یکدیگر باشند. ما در کردستان هنرمندان بزرگی داریم که در ایران شناخته شده اند و بسیاری از اصالت های  ایران اسلامی در کردستان هنوز نفس می کشد ما در کردستان فقر فرهنگی نداریم ما خرده فرهنگ نیستیم ما نیاز مبرم به فضاهای فرهنگی مناسب داریم از خانه هنرمندان گرفته تا بودجه های جهشی برای ساختن فرهنگسراها و مکان های فرهنگی در حالی که حدود سی شبکه ماهواره ای به زبان کردی روزمره گی عاری از تفکر و سیاست زدگی سطحی را ترویج می کنند. صدا و سیمای ما نقش اساسی در حفظ و اعتلای فرهنگ ملی ندارد و بیش از همه خانه وجود ما زبان کردی نیازمند برخوردی جدی و اساسی برای  پدیدار شدن و جلوه گری است. وقتی زبان مورد بی مهری قرار بگیرد تذکر تاریخی نیز فراموش می شود.
برنامه های  پیش رو و آرزوهای شما؟
تفکر،  نقاشی،  تدریس، طراحی، مطالعه، گوش جان سپردن به موسیقی، زیستن با مردم، عشق دلسوزی احترام متقابل بین انسان ها و آرزوی جهانی عار از نفرت و عدالت اجتماعی و آزاد .چرا که حقیقت به قدری از بی عدالتی پر شده است که با خیال راحت نمی توان نقاشی کشید.
اگر صحبت خاصی دارید بیان کنید؟
بابت این فرصت ممنونم اگر هم جسارتی شد از سر دلسوزی بود نه قصد و نیت.

شاه شوریده سران خوان من بی سامان را
                                                                  زانکه در کم خردی از همه عالم بیشم                                                                                                                                                                                                                                              (حافظ)

روابط عمومی منبع: روابط عمومی