چند خبر از تئاتر| آخرین مهلت ارسال اثر به پاتوق نمایش‌های سنتی/ بازگشت امین تارخ

دبیرخانه نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، ۲۰ خرداد را به عنوان آخرین مهلت ارسال اثر برای حضور در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان (بخش ویژه استاد هنگامه مفید) اعلام کرد.

 خبرگزاری فارس: دبیرخانه نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تاکید کرد: ۲۰ خرداد آخرین مهلت ارسال سه نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری از اجرای اثر برای حضور در پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان (بخش ویژه استاد هنگامه مفید) است.
پاتوق نمایش‌های سنتی کودک و نوجوان (بخش ویژه استاد هنگامه مفید) با هدف حفظ و ترویج نمونه‌های اصیل نمایش‌های آیینی و سنتی و انتقال تجربه کهن به نسل جدید در قالب چهار بخشِ «نقل و روایتگری کودکان و نوجوانان»، «شبیه‌‌خوانی»، «قصه‌گویی و نقالی با موضوعات ملهم از فرهنگ و ادبیات عامیانه ایران ویژه مخاطبان کودک» و «نقاشی و عروسک‌سازی با موضوعات ملهم از فرهنگ و ادبیات عامیانه ایران» برگزار می‌شود که جزئیات آن در فراخوان نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی آمده است.
علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۰ خرداد ۹۸ با ارسال نسخه تصویری از اجرای خود (قصه‌گویی، شبیه‌خوانی و نقل و پرده‌خوانی)، متقاضی حضور در این بخش شوند. شرکت‌کنندگان در بخش‌های گوناگون پاتوق کودک و نوجوان با بهره‌گیری از نظر اساتید هدایت‌کننده و کارشناسان کانون نمایش‌های آیینی و سنتی هدایایی اهدا خواهد شد.
نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مرداد ۹۸ به دبیری داود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود.   
*حناچی به تماشای «مردی در آینه» نشست
پیروز حناچی، شهردار تهران، شب گذشته شنبه ۲۸ ادریبهشت با حضور در تالار وحدت، نمایش «مردی در آینه» به کارگردانی علی سلیمانی را تماشا کرد.
«مردی در آینه» چهارمین اجرای خود در ایام ماه رمضان امسال را شب گذشته در مقابل دیدگان شهردار تهران تجربه کرد که البته جمعی از کودکان و نوجوانان تحت پوشش سازمان بهزیستی تهران نیز این اجرا را همراهی کردند.

در پایان این اجرا، علی سلیمانی، کارگردان نمایش با تشکر از حضور سرزده و بی‌اطلاع قبلی شهردار تهران گفت: در مدیران شهری طی چند سال گذشته کمتر با مسئولی مواجه بودیم که اینگونه دغدغه تئاتر داشته باشد اما خوشحالیم که شهردار تهران نسبت به این هنر مردمی و جریان‌ساز حساسیت و توجه نشان می‌دهد.


سلیمانی همچنین با تشکر و قدردانی از حضور کودکان و نوجوانان بهزیستی تهران به واسطه حضورشان در این شب از اجرای نمایش«مردی در آینه» گفت: خاطرات خوب و خوشی را در عرصه حرفه‌ای و در مقطعی با کودکان و نوجوانان مددجوی بهزیستی مشهد مقدس داشتم و اکنون شخصاً مباهات می کنم که گروه امشب چنین میهمانانی داشت.

یادآور می‌شود، نمایش«مردی در آینه» به تهیه‌کنندگی علی رضوانی تا ۸ خرداد ، ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. 

*انتقادات شاهین چگینی از عملکرد خانه تئاتر

ضیافت افطاری انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران به میزبانی عمارت نوفل‌لوشاتو، شب گذشته (۲۸ اردیبهشت) در این عمارت برگزار شد.

شاهین چگینی، رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران در این گردهمایی ضمن قدردانی از میزبانی عمارت  نوفل‌لوشاتو، به ارائه گزارش فعالیت سه ساله این انجمن پرداخت و گفت: انجمن از مهر سال ۹۵ شروع به کار کرد. شاید شنیده باشید که می‌گویند کار صنفی در کشور ما سخت است و خیلی‌ها به ما گفتند ممکن است در این مسیر با موانع بسیاری روبرو شوید.

وی خاطرنشان کرد: در این سال‌های فعالیت انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران، از طرف دستگاه‌های دولتی و نظارتی مشکل نداشتیم و کاملا تعامل و همکاری دو طرفه‌ای شکل گرفته بود به‌طوری‌که قوه قضاییه احکام شورای داوری انجمن را که یک طرف دعوای آن تماشاخانه بود، به رسمیت می‌شناخت و این احکام را از نظر ساختاری بررسی و حکم را به اجرا می‌رساند. یعنی با این تعامل دو طرفه، مشکلی با دستگاه‌های نظارتی و دولتی نداشتیم. اما قسمتی که نیاز به آسیب‌شناسی دارد، اصطکاک میان انجمن با دستگاه‌های نزدیک به خودمان یعنی خانواده تئاتر بود.

رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران یادآور شد: دوبار در طول این سال‌ها مجبور به واکنش و صدور بیانیه شدیم که هر دو بار در پاسخ به خانه تئاتر بود که از نظر فعالیتی به ما نزدیک‌اند اما عملکردشان در این چند سال به نحوی بوده که به نظر می‌رسد فعالیت‌های انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران را برنتابیده‌اند که نمونه اخیر، تدوین آئین‌نامه‌ای برای تماشاخانه‌های خصوصی بود درحالی‌که هیچگونه مشورتی با صنف ما نشده بود.

چگینی با گلایه از اینکه «از بیرون کسی با اصناف کاری ندارد، ما خودمان از داخل باهم مسئله داریم» گفت: چرا باید نهادی مثل خانه تئاتر نگاهی از بالا به ما داشته و صنفی دیگر را تحمل نکند؟ اگر این وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند، شرایط به نفع ما و دیگر دوستان نخواهد بود. بنابراین باید سعه صدر بیشتری داشته و همدیگر را بپذیریم. ما اصناف باید در کنار هم باشیم و امیدوارم بتوانیم زین پس با تعامل بیشتری کار را ادامه دهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه انجمن تماشاخانه‌های ایران با ۱۰ عضو آغاز به کار کرد و الان ۹ عضو دیگر به آن اضافه شده‌اند، گفت: اکنون بیش از ۵۰ درصد تئاترها در سالن‌های خصوصی اجرا می‌شود و این اتفاق ارزشمند نیازمند حراست است. امیدوارم همه دست‌اندرکاران اداره تئاتر کشور، این صنف و مشکلات تماشاخانه‌ها را ببینند.

در ادامه این مراسم با حضور هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران، از تلاش‌های مهدی شفیعی، مدیرکل پیشین هنرهای نمایشی به پاس توجه و توسعه فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی، با اهدای یک تندیس و لوح تقدیر شد. مهدی شفیعی در ادامه این مراسم گفت: هیچ جایی مثل جمع تئاتری‌ها به خصوص از جمع تماشاخانه‌های غیردولتی به من مزه نمی‌دهد و ممنونم که من را دعوت کردید.

شفیعی، مدیر عامل خبرگزاری ایرنا با تاکید بر اینکه فعالیت و حضور تماشاخانه‌های غیر دولتی، تابوی اینکه تئاتر غیر دولتی وجود ندارد را شکست، گفت: این اتفاق کار یک شخص یا سیستم دولتی یا اداره و نهاد خاصی نبود، بلکه اتفاقی بود که به اعتقاد من وقتش رسیده بود و اگر انجام نمی‌شد از فرصت‌ها کمتر می‌شد استفاده کرد. البته این مسیر کامل هم نشد چون با بالاتر رفتن بینش خانواده تئاتر می‌توانست تکمیل شود.

شفیعی با تاکید بر اینکه حمایت از فرایندها و اتفاقات خوبی که در حوزه تماشاخانه‌های خصوصی رخ می‌دهد نباید محدود به تهران شود، گفت: خوشبختانه تماشاخانه‌های غیردولتی در تهران پا گرفت و امروز همه نگرانی‌ها تا حدی رفع شده و به ثباتی رسیده است می‌توان امیدوار بود فعالیت‌های مشابهی در استان‌ها شکل بگیرد و شاهد گسترش تماشاخانه‌های غیردولتی در سایر شهرهای کشور باشیم.

شفیعی در ادامه با اشاره به روند رشد تماشاخانه‌های خصوصی، با بیان اینکه این تماشاخانه‌ها «سه دست نگران» داشت و اظهار امیدواری برای کمرنگ‌تر شدن این نگرانی‌ها گفت: یک دسته آنها بودند که همیشه نگران گسترش هنر و رشد آن در فضای جامعه هستند و همیشه تهدید هنر را به عنوان اتفاقی که می‌تواند نگران‌کننده باشد احساس می‌کردند.

مدیرکل پیشین هنرهای نمایشی ادامه داد: دسته دوم جزو خانواده تئاتر بودند؛ آنهایی که همیشه امکان بهره گرفتن از تماشاخانه‌های دولتی را داشتند و مدیران این سالن‌ها موظف به پاسخ مثبت برای اجرای این هنرمندان بودند. این دسته نگران بودند که اگر دایره امکان اجرای تئاتر گسترده‌تر شده و فعالان آن بیشتر شوند، شاید این برخورداری کمرنگ‌تر شود.

شفیعی تصریح کرد: اما دسته سوم کسانی بودند که از توجه رسانه‌ها و مخاطبان همیشه برخوردار بوده و نگران بودند که تعداد بیشتر اجراها و حضور جوان‌هایی با آثار خلاقه، توجه رسانه‌ها را به آن سو کشانده و به آنها کمتر توجه شود که البته در عمل چنین اتفاقی هم رخ داد. وقتی آثار جوانان خلاق روی صحنه می‌رفت اجرای آنها زیر سایه قرار می‌گرفت اما این دسته باید این اتفاق را می‌پذیرفتند که فکر می‌کنم طی این چند سال پذیرفته‌اند. از این دوستان نگران دعوت می‌کنم که اجرا در تماشاخانه‌های خصوصی را تجربه کنند و توان اجرایی خود را در دستگاهی خارج از دولت بسنجند.

*امین تارخ با «مارلون براندو» به صحنه تئاتر بازمی‌گردد

امین تارخ بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون ایران قصد دارد بعد از گذشت ۱۰ سال از آخرین تجربه حضور خود بر صحنه تئاتر، در نمایش «مارلون براندو» به نویسندگی و کارگردانی مهران رنجبر به ایفای نقش بپردازد.

تارخ از چهره‌های شناخته شده و باسابقه بازیگری تئاتر ایران است که پیش‌تر در نمایش‌های متعددی از جمله نمایش «گالیله» به کارگردانی داریوش فرهنگ به ایفای نقش پرداخته است که سال ۸۸ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

امین تارخ با حضور در نمایش «مارلون براندو» به نویسندگی و کارگردانی مهران رنجبر قرار است در تماشاخانه سپند اجرا برود. اسامی دیگر بازیگران نمایش «مارلون براندو» نیز به زودی اعلام می‌شود.

کارشناس روابط عمومی منبع: روابط عمومی